Město Hulín se rozkládá severovýchodním směrem od města Kroměříž a v oblasti Hornomoravského úvalu. Hulín leží na obou březích řeky Rusavy. Jižním směrem od Hulína je soustava několika vodních ploch. Na levém břehu Rusavy tuto soustavu tvoří rybníky a na levém břehu zatopená bývalá pískovna. Jihozápadním směrem od Hulína se rozprostírá lužní les, který je součástí přírodního parku Záhlinické rybníky. Přírodní park tvoří kromě lužního lesa mokřadní louky a soustava tří rybníků, jež jsou významným hnízdištěm vodních a tažných ptáků. K Hulínu byly jako jeho místní část připojeny obce Chrášťany a Záhlinice a společně mají 7700 obyvatel. Městem prochází silniční tah spojující město Přerov s městem Kroměříž či vedoucí dále do Zlína. Kromě silniční křižovatky je v Hulíně významná železniční křižovatka. Hulínem procházejí železniční tratě na trase Přerov - Břeclav a Kojetín – Bystřice pod Hostýnem. V Hulíně se křižují dvě značené lokální cyklostezky a vydat se po těchto trasách můžeme do Kroměříže a dále podél či proti toku řeky Moravy a nebo opačným směrem přes město Holešov do oblasti Hostýnských vrchů.
Hulín byl založen na významné obchodní cestě a první zmínka o něm je z roku 1224. V tomto období byla obec majetkem Českého krále Přemysla Otakara I. a byla tu tvrz s malým správním a hospodářským střediskem. V roce 1261 věnoval král Hulín olomouckému biskupovi Brunovi a obec se stává církevním majetkem. Koncem 13. století byla v Hulíně provedena rozsáhlá přestavba původní tvrz. Tvrz byla přestavěna na biskupský hrad a tento byl opevněn valy a příkopem. Hrad ve městě stál jen velmi krátce, poslední zmínka o něm je z roku 1322 a zřejmě nedlouho po tomto datu zcela zanikl. Někdy v tomto období byl Hulín povýšen na město. Náměstí mělo kruhový půdorys a dominovala mu dřevěná budova radnice, kterou v roce 1852 zničil požár. Obyvatelé města se živili především zemědělstvím a chovem dobytka. Ve čtyřicátých letech 19. století byla zahájena výstavba železnice. Významným železničním uzlem se stal Hulín v roce 1882, kdy byly dostavěny všechny železniční trati. V roce 1863 byl v Hulíně vystavěn cukrovar a nedaleko něj v roce 1910 vznikl ještě jeden cukrovar. Po roce 1945 byl z mladší z cukrovarů přebudován na velkou strojírnu. Obce Záhlinice a Chrášťany byly k Hulínu připojeny v roce 1990.
Ve městě se dochovalo jen málo historických památek. Jednou z nich a rovněž nejcennější je torzo románské stavby kostela svatého Václava. Jedná se o portál, jež byl původně nad vchodem do kostela. Torzo pochází z první poloviny 13. století a je z pískovce. V 17. století byla k tomuto portálu přistavěna boční předsíň, která na tento portál navazuje a je nazývána Žebračka. Dominantou města je kostel svatého Václava, jež byl podle historických pramenů založen počátkem 13. století. Původní kostel byl v roce 1747 poničen požárem. Kostel byl rekonstruován, ale touto rekonstrukcí byl poničen jeho románský styl. V sousedství kostela je barokní budova fary s kaplankou. Fara byla v 17. století spojena s kostelem dřevěnou lávkou, jelikož kostel stál na návrší a kolem něj byl vodní příkop.
Dostupné autem po celý rok
Zajímavé odkazy:
_(hide) ↑