Celá ČR - Kraje
Turistik.cz > Celá ČR > Kraje > Středočeský kraj > Okres Mladá Boleslav > Mladá Boleslav
Mladá Boleslav
Mladá Boleslav leží v severní části středních Čech. Město s tisíciletou historií, bohatým kulturním životem a rozvinutým průmyslem tvoří přirozené centrum regionu. Město se proslavilo především automobilkou, která exportuje doslova do celého světa pod značkou Škoda. Okolí města utváří romantická krajina, jejíž část zasahuje do chráněné krajinné oblasti Český ráj. Město je velmi dobře dopravně dostupné ze všech směrů. Nachází se na
křižovatce dopravních tras, cca padesát kilometrů severně od Prahy.
V polovině 10. století stál na kopci nad soutokem dřevěný knížecí hrad. V podhradí byla osada a kostel svatého Víta. Ve 13. století získala osada tržní práva. V roce 1290 byla osada městečkem a v první třetině 14. století získala městský statut. V roce 1344 nechal tehdejší majitel město přemístit do výhodnější polohy z hlediska obrany. Město bylo přemístěno na území dnešního Starého města. Město bylo obehnáno hradbami a vstup do města zajišťovaly tři vstupní brány a dvě fortny. V tomto období byly ve městě postaveny dva nové kostely svatého Jana Křtitele a svatého Bonaventury s klášterem minoritů. Tyto kostely byly postaveny mimo městské opevnění. Na místě zpustlého hradu byl postaven páni z Michalovic hrad nový v gotickém slohu. V období husitských válek stálo město na straně husitů a do města je vpustili bez boje. V roce 1468 bylo město majetkem rodu Tovačovských z Cimburka a od roku 1516 byli majiteli panství Krajíři z Krajku. Krajíři tu založili jednotu bratrskou a Boleslav se stala centrem této jednoty. V roce 1554 byla ve městě postavena honosná budova bratrského sboru. Ve městě se rozvíjela řemesla a to především kožešnictví, soukenictví, nožířství a zvonařství. V roce 1595 se město vykoupilo z poddanství a stalo se svobodným městem královským, které v roce 1614 odkoupilo také hrad. Útlum v rozvoji města nastal v období třicetileté války. Kromě požárů založených nepřátelskými vojsky bylo město postiženo ještě dalšími požáry. Město bylo obnoveno především v barokním slohu. Hrad, který byl částečně zbořený po třicetileté válce byl znovu obnoven v barokním slohu jako pevnost a kasárna. V roce 1826 až 1827 byla přes město postavena císařská silnice, a v důsledku toho musely být zbourány dvě ze vstupních bran. Železnice byla do města přivedena v 60. až 70. letech 19. století. V roce 1895 tu byla Laurinem a Klementem založena továrna na výrobu jízdních kol, ze které se o 10 let později stala automobilka. V roce 1925 byla továrna na výrobu automobilů sloučena s koncernem Škoda. Po roce 1945 se město rychle rozvíjelo, proběhla i rekonstrukce hradu. Historickým centem města je trojhranné náměstí, na kterém stojí renesanční radnice ze 16. století s vysokou nárožní věží. Věž je zpřístupněna veřejnosti jako rozhledna. Radnice se pyšní sgrafitovou výzdobou fasády. Náměstí obklopují měšťanské domy s podloubím. Významnou budovou je tak zvaný Templ, jedná se o pozdně gotický městský palác postavený v roce 1490. Tento palác byl v 80. letech 20. století rekonstruován. Od roku 2000 je v přízemí a sklepních prostorách paláce instalováno městské muzeum. Na Komenského náměstí byla v roce 1865 až 1867 postavena Nová radnice. V areálu hradu najdeme muzeum Mladoboleslavska s historickými sbírkami. Také nesmíme zapomenout na Škoda Auto Muzeum, které mapuje historický vývoj automobilů a jejich výroby. K významným církevním památkám ve městě patří gotický arciděkanský chrám panny Marie postavený v 15. až 16. století. Dále barokní kostel svatého Jana Nepomuckého, goticko-renesanční kostel svatého Havla. Konvent piastrů s kolejí a kostelem svatého Bonaventury a v neposlední řadě bývalý bratrský sbor z roku 1544 až 1554. Historické centrum města je městskou památkovou zónou. Mladá Boleslav leží ve Středních Čechách, severovýchodním směrem od Prahy. Město se rozkládá u východního okraje Jizerské tabule. Mladá Boleslav je světové známé město pro místní automobilku značky Škoda. Město leží nad soutokem řek Jizery a Klenice. U severního okraje města na okraji lesa je koupaliště a nedaleko něj kemp. Nedaleko severovýchodního okraje města je na skalním výběžku nad řekou Jizerou zřícenina hradu Michalovice. Nedaleko jižního okraje města je malé sportovní letiště. Průmyslová oblast je ve východní části města. Jižním směrem od města je přírodní park Chlum. Severním směrem z Mladá Boleslavi je oblast Ralské pahorkatiny s hlubokými rozlehlými lesy. Okrajovými částmi města procházejí dvě cyklistické stezky. Severním směrem nás trasa dovede do oblasti Ralské pahorkatiny a jihovýchodním směrem můžeme dojet do přírodního parku Jabkenicko. Město je výchozím bodem celé řady turistických značených tras, které nás provedou nejenom po městských památkách, ale zavedou nás také do lesů nedaleko města. Jižním směrem z města dojdeme do oblasti zvané Na Hrádku, kde je významné archeologické naleziště. Dostupné autem po celý rok
Historie - Mladá Boleslav
Prvopočátky obce jsou spojeny s rodem Přemyslovců, kteří zde nechali přibližně v polovině 10. století vystavět hradiště. V podhradí vznikla, která ve 13. století získává některá městská práva. Během husitských válek stála Boleslav na straně husitů a její postoj po skončení válek jí zajistil svobodu vyznání a ve městě navíc nemohli žít katolíci. V patnáctém století mělo město přes 2000 obyvatel, hradby a rozsáhlá předměstí před hradbami. Město rychle rostlo díky mnohým novým právům a svobodám a stalo se nejvýznamnější baštou Jednoty bratrské v Čechách. Na samém počátku 17. století se město vykoupilo z poddanství a stalo se právoplatným královským městem. Období třicetileté války a následující roky byly ve znamení úpadku a obyvatelstvo bylo násilně rekatolizováno. Doba osvícení a následné národní obrození znamenaly ohromný impuls pro celý zdecimovaný kraj. Ke konci 19. století již naplno propukla průmyslová revoluce. Éru rozvoje zbrzdila první světová válka. V meziválečném období začíná sílit automobilová výroba v pozdějším závodě Škoda. Po druhé světové válce a převzetí moci komunisty vzrostl význam automobilky a začala se budovat panelová sídliště. Revoluce v roce 1989 přinesla převod automobilky Škoda do soukromého sektoru a nastala další etapa rozvoje města, včetně oprav historických památek a hradu.
Kultura - Mladá Boleslav
Bohatý kultuní život města můžeme ilustrovat na tradičních kulturních akcích, jako např. Dětská nota, Letecký den, Středověký jarmark, Rallye Bohemia, Léto na dlani, Festival filmových úsměvů, Svatováclavská jízda, Podzimní festival pěveckých sborů, Zimní přechod Chlumu, Vánoční jarmark. Vedle kulturních zařízení jako muzeum, knihovna, divadlo působí ve městě celá řada kulturních a zájmových spolků.
Sport - Mladá Boleslav
Město a jeho blízké okolí nabízí širokou škálu různých sportovišť, mezi nimi nechybí tenisové kurty, fotbalová, volejbalová i další hřiště, zimní stadion, koupaliště i plavecký bazén. V posledních letech vložilo město nemalé úsilí do výstavby cyklistických tras. Zájemci o projížďku na koni si přijdou na své v několika klubech ve městě i v okolí.
Výlety - Mladá Boleslav
Mezi zajímavosti Mladé Boleslavi patří budova Mladoboleslavské radnice, hrad ve kterém sídlí Muzeum Mladoboleslavska, muzeum automobilky Škoda, Templ - pozdně gotický palác, nyní využit pro výstavní a galerijní účely, řadu duchovních památek a výrazným prvkem v kultuře města je i secesní stavba divadla. V severovýchodní části okres zasahuje do CHKO Český ráj. Zde návštěvník nalezne pískovcové útvary a vodní plochy, která jsou charakteristické pro tuto romantickou krajinu.