Zobrazit ostatní články k městu

Český fenomén turistického značení 2. Cyklotrasy

Kraj: Hlavní město Praha

Okres:Hlavní město Praha

Město:Praha

    Ačkoliv dominantní disciplínou turistiky je asi stále chůze, své místo si vedle ní stále častěji hledá i cykloturistika. A není proto opomíjena v mapách ani ve značení tras. Spousta nadšených cyklistů objevuje při svých výletech stále nové a nové možnosti, kam vyrazit na dvoukolém oři. A zdá se, že každým rokem je budou čekat nové stezky.

    Známe vlastně pradědečka stroje, který nám dnes umožňuje šlápnout do pedálů a vyrazit na toulky krajinou? O prvenství vynálezu jízdního kola se vedou stále spory. Například již v r. 1643 vyobrazil neznámý malíř na okno kostelíka v Anglii anděla sedícího na dvoukolém vozidle jako na koni. Spousta evropských států přináší důkazy o tom, že právě v jejich historii lze najít důkazy o prvním sestrojeném předchůdci dnešního kola. Asi nejčastěji bývá za vynálezce označován Karel Ludwig Christian Drais ze Sauerbronnu v Bádensku. Všechny jeho předchůdce totiž postihlo nepochopení a jejich výtvory byly zatraceny. Draisův předchůdce kola byl nazýván "draisina". Ovšem od nepohodlné drezíny (přestože nešlo o železniční drezínu v dnešním smyslu slova) k dnešním vymoženostem cyklistiky uběhlo ještě mnoho let vývoje.

Ačkoliv ještě zdaleka nejsme rájem kolařů tak jako např. Dánsko či Holandsko, musíme mít radost z toho, že tras neustále přibývá. Dost často jsou koncipované i jako poznávací stezky, což jistě zpestří ujeté kilometry. Cyklistické trasy se v ČR dělí na cyklotrasy a cykloturistické trasy. Obě varianty mají jako podklad pro značení žlutou barvu.

Cyklotrasy vedou po silnicích, místních a účelových komunikacích a jsou provázeny podobným značením jako komunikace pro motorová vozidla - jejich třemi základními cykloznačkami jsou: návěst před křižovatkou, směrová tabule a směrová tabulka (viz obr. č. 2). Všechny jsou doplněny symbolem kola, číslem trasy a na směrových tabulích jsou i kilometrové vzdálenosti. Své místo mají před každou křižovatkou nebo odbočkou.

Po horších polních či lesních cestách nebo terénem vedou cykloturistické trasy, vyznačeny jsou pásovými značkami o rozměru 14x14 cm (s ohledem na dobrou viditelnost za jízdy jsou větší než značky pro pěší turisty). Jejich krajní pásy jsou žluté a prostřední červený, modrý, zelený nebo bílý. Mohou být doplněny o šipku. Jsou tedy obdobou klasického značení pro pěší turistiku. Dnešní sortiment map je obohacen o cyklomapy, které Vám umožní vybrat právě tu ideální trasu pro Vás a informují o sjízdnosti celé cesty či obtížnosti, pokud plánujete výlet i pro své potomky.

Z hlediska významu se dělí cyklotrasy do čtyř kategorií. Nejvyšší postavení zaujímají evropské trasy spojující větší evropská města a vedoucí většinou po komunikacích III. třídy s minimálním provozem a dobrou sjízdností. V terénu mají obvykle jednociferné označení. Druhou kategorií jsou tzv. nadregionální trasy. Ty tvoří páteř české sítě, vedou vždy po zpevněných cestách a jejich číselný kód je dvou- nebo trojciferný. Dalšími typy jsou regionální a místní trasy, značené troj- nebo čtyřciferně a někdy hůře sjízdné pro běžná trekingová kola. Administrativně jsou ještě odlišeny cyklostezky, což jsou samostatné cesty, určené pouze pro cyklisty. Obvykle doplňují přetížené komunikace velkých měst a můžou po nich být vedeny i cyklotrasy.

Zajímavou novinkou do budoucna by se mohly stát tzv. Zelené stezky (Greenways). Ty zahrnula do svého programu nadace Partnerství v rámci výzkumného záměru "Udržitelná doprava - šance pro budoucnost". Jedná se o jakési drážní stezky. V ČR existuje více než tisíc kilometrů neprovozovaných železnic. Většinu z nich postihl osud definitivního zrušení. Vedou mimo stávající silniční síť, převýšení je minimální. Po odstranění kolejí tvoří perfektní základ cyklostezek, na kterých společný výlet či cestu do práce na kole zvládnou cyklisté všech věkových kategorií. Tyto stezky by po úpravách mohly být využívány in-line bruslaři, pěšími turisty, ale i aktivními vozíčkáři. Zrušené drážní cesty mnohdy vedou krajinou zpestřenou nádhernými výhledy. Mohl by to být pravý rekreační ráj. V cizině již budoucnost takovýchto projektů pochopili a započali v budování. Doufejme, že i u nás se takovýchto krásných stezek brzy dočkáme.

Zatím Vás jistě mohou nalákat stávající možnosti a jsou opravdu rozmanité. Můžete se například vydat po stopách využívání vodní a větrné energie na Hranicku nebo zavítat na některou z cyklostezek po moravských vinicích. Ale pokud zvolíte druhou nabízenou možnost, nezapomeňte, že i cyklista je účastníkem silničního provozu. Proto si raději víno na ochutnávku dovezte až domů.

 

Autor: Pavlína Doulíková - www.turistik.cz

Vložil: Uživatel 66

Vytvořeno: 2007-11-08 00:00:00

Ohodnotit článek

Hodnotit mouhou pouze registrovaní uživatelé. Zaregistrovat se můžete zde

Reakce čtenářů

Nebyla nalezena žádná položka

Přidat komentář

Reagovat mouhou pouze registrovaní uživatelé. Zaregistrovat se můžete zde